Klant aan het woord – Kadaster

Jacob Paas is manager Inkoop en Risicomanagement a.i. bij het Kadaster. Hij vertelt over de samenwerking met Procurance en een van onze consultants, Kim Borgman.

Kim is werkzaam bij het Kadaster als junior Inkoopadviseur in een team van 9 Inkoopadviseurs. Ze is onderdeel van het ICT Inkoopadviesteam en begeleidt in deze rol kleinere en ook grotere aanbestedingen. De directie ICT is zo goed als de grootste directie binnen het Kadaster met ruim 600 mensen. Twee andere grote directies zijn de Geo- en Vastgoedinformatie en Advies en Landregistratie en Geografie. Totaal werken voor het Kadaster zo’n 2500 mensen verspreid door het land. Kim werkt veel samen met haar directe inkoopcollega’s maar ook met de collega’s van contractmanagement ICT. Kim heeft gemiddeld zo’n vijf projecten onder handen waarbij zij de regie voert over het inkoopproces. Voorbeelden van projecten waar ze mee bezig is zijn attack and penetration testen, Privileged Access Management en digitale ondertekening.

We zijn erg blij met de inzet van Kim en de kennis en vaardigheden die ze meebrengt. Daarnaast is het erg handig dat ze altijd kan terugvallen op een of meer van haar Procurance collega’s. Er is altijd wel iemand die ervaring heeft op het gebied waar op dat moment behoefte is aan kennis en ervaring.”

Over Procurance: Inkoop speelt binnen steeds meer organisaties een cruciale rol. Het raakt direct en indirect veel verschillende bedrijfsprocessen en heeft invloed op het resultaat van de organisatie (zowel kwantitatief als kwalitatief). Doordat steeds meer organisaties het belang inzien van hun inkoopactiviteiten, wordt een steeds groter beroep gedaan op de inkoopafdeling. Inkoop-gerelateerde besluiten worden dan ook steeds ingewikkelder. Procurance helpt organisaties daarbij. Wij maken het speelveld van inkoop op deze organisaties inzichtelijk en we laten de inkoopfunctie en -strategie het beste aansluiten op de organisatiedoelstellingen.

Wij vinden dat inkopen mensenwerk is. En werken met mensen zit in ons DNA ingebakken. Kennis, kunde en ervaring zijn natuurlijk het stevige fundament, maar dat vinden wij niet genoeg. Het verschil dat we bij onze klanten maken, zit in de persoonlijkheid en ‘soft skills’ van onze inkoopconsultants. We brengen de drive, de energie om projecten op te starten en succesvol af te ronden. We bewegen ons met gevoel voor de context langs organisatorische obstakels, brengen belangen bij elkaar, krijgen mensen ‘mee’ en laten weerstand als sneeuw voor de zon verdwijnen. Of we geven deze weerstand zélf op subtiele wijze, wanneer een opdrachtgever iets wil dat echt niet goed voor hem is.